سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاخ شیروان شاه آذربایجان (Palace of The Shirvanshahs)

کاخ شیروان شاه آذربایجان (Palace of The Shirvanshahs)

 

کشور آذربایجان یکی از کشورها جهان است که همواره در طول تاریخ یکی از بهترین مسیرها برای عبور از شرق به غرب و بالعکس بوده است به همین دلیل حاکمان و امپراطوری های بسیاری را در خود دیده است که هر کدام از آن ها باعث غنی تر شدن قدمت تاریخی این کشور زیبا شده اند که همین امر موجب شده تا این کشور زیبا به یکی از مقاصد مهم گردشگری برای گردشگران تور آذربایجان تبدیل شود . 

 

بزرگترین بنای تاریخی که در قرون وسطی به عنوان محلی برای حاکمان شمال شرق آذربایجان بوده است کاخ شیروان شاه آذربایجان نام دارد که در شهر بادها یعنی باکو قرار گرفته است ، کاخ شیروان شاه به دلیل معماری غنی و زیبا امروزه به عنوان یکی از قدیمی ترین نمادهای تاریخی شهر منحصر به فرد باکو شناخته می شود به طوری که می توان تصویر این کاخ شگفت انگیز را بر روی اسکناس آذربایجان دید و همچنین این کاخ جذاب با معماری فوق العاده خود توانسته دوران های تاریخی را به اشکال متفاوت به تصویر بکشد به طور کلی باید گفت اگر خواهان سفر در طول تاریخ هستید مسیر سبز به شما گردشگران توصیه می کند تا از این کشور زیبا و شگفت انگیز و مهم ترین و ارزشمند ترین بنای تاریخی آن یعنی کاخ شیروان شاه بازدید نماید .  

 

سازمان میراث فرهنگی کاخ شیروان شاه را به عنوان مروارید معماری آذربایجان معرفی کرده است

معرفی کاخ شیروان شاه آذربایجان

کاخ شیروان شاه در قرن 15 میلادی توسط پادشاه آن زمان یعنی ابراهیم اول بعد از معرفی باکو به عنوان پایتخت تاسیس شد چرا که در همین دوران پایتخت اولیه پادشاهی ابراهیم اول یعنی شهر شماخی بر اثر زلزله تخریب و ویران شد و این پادشاه دستور ساخت کاخی در پایتخت جدید خود داد ولی بعد از فتح باکو توسط سلسله صفوی در سال 1501 میلادی این کاخ به ویرانه تبدیل شد و با گذشت مدت زمان طولانی این کاخ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و اکنون سازمان جهانی میراث فرهنگی (یونسکو) از آن به عنوان مروارید معماری کشور آذربایجان نام می برد . 

 

معرفی کاخ شیروان شاه آذربایجان


معماری بی نظیر و تاریخی کاخ شیروان شاه و وجود مغازه ها و رستوران های آذربایجان در اطراف این کاخ توانسته موقعیت بسیار مناسبی برای علاقه مندان به آثار تاریخی و گشت و گذار در بافت قدیمی شهر باکو فراهم کند و همچنین لازم به ذکر است که ورود به بخش قدیمی باکو هزینه ای برای گردشگران نخواهد داشت اما بازدید از کاخ شیروان شاه تنها از طریق پرداخت هزینه ورودی امکان پذیر خواهد بود و در ضمن هزینه ورودی این کاخ تاریخی و شگفت انگیز برای بزرگسالان 2 منات و برای دانشجویان نیم منات می باشد . 

 

معرفی کاخ شیروان شاه آذربایجان 1


بخش های مختلف کاخ شیروان شاه آذربایجان

کاخ شیروان شاه به عنوان بزرگترین اثر معماری تاریخی کشور سرسبز و زیبای آذربایجان در درون شهر باکو در بخش قدیمی این شهر قرار گرفته است ، این بنای تاریخی دارای مجموعه ها و بخش های مختلفی از قبیل مسجد شاه با یک مناره ، مخزن آب ، حمام خانه ، چنبره دفن ، ساختمان اصلی قصر ، دروازه مراد ، مقبره سید یحیی باکویی می باشد که گردشگران می توانند با بازدید از این کاخ زیبا با فرهنگ و تاریخ مردم آذربایجان آشنا شوند و همچنین گردشگران تور آذربایجان می توانند در کاخ شیروان شاه شاهد آثار متعلق به دوران اسلامی مانند ساختمان مسجد با طاق ها و شبستان های زیبا و بی نظیر و دروازه هایی با سردرهای منقوش شده به زبان عربی و اسلامی باشند . 


و ضمنا این کاخ زیبا با قدمت تاریخی 600 ساله دارای دو طبقه با ابعاد بسیار مختلف می باشد که این ابعاد از طریق 3 را ه پله باریک و تو در تو به هم متصل می شوند و همچنین مجتمع کاخ شیروان شاه در سال 1964 میلادی توسط سازمان میراث فرهنگی کشور آذربایجان به عنوان ساختمان موزه مرکزی معرفی شد و بعد از این امر تا به اکنون در حال بازسازی و مرمت می باشد . 

 

بخش های مختلف کاخ شیروان شاه آذربایجان


معماری کاخ شیروان شاه آذربایجان

مجتمع کاخ شیروان شاه آذربایجان جز بهترین معماری تاریخی این کشور می باشد که شامل بنای اصلی ، دیوان خانه ، حمام خانه ، مقبره ، کتیبه سنگ و گچ بری ها و مسجد می باشد . 


بنای اصلی کاخ شیروان شاه 
ساختمان شیروان شاه در سال 1411 میلادی توسط پادشاه ابراهیم اول در دو طبقه با 50 بعد ساخته شد که طبقه اول جایگاه خدمت کاران و طبقه دوم جایگاه پادشاه و خانواده اش بوده است که از طریق راه پله های به یکدیگر متصل شده اند . 


دیوان خانه کاخ شیروان شاه 
غرفه ای سنگی و کوچک به شکل 8 ضلعی که در داخل و بیرون آن گنبد سنگی وجود دارد و در داخل حیاط کوچکی با انواع گالری احاطه شده است دیوان خانه قصر نام دارد و همچنین این دیوان خانه دارای یک دروازه ورودی است که بر روی این دروازه دو مدال قرار گرفته شده که در درون این دو مدال کتیبه های به زبان عربی وجود دارد که با نقاشی های برگ درخت انجیر تزئین شده اند .  

 

معماری کاخ شیروان شاه آذربایجان 1


حمام خانه کاخ شیروان شاه 
یکی دیگر از قسمت های جالب و تماشایی کاخ شیروان شاه آذربایجان که در سال 1939 میلادی کشف شد و دارای سابقه تاریخی طولانی است حمام خانه این کاخ نام دارد ، حمام خانه کاخ شیروان شاه در قسمت زیر زمین این کاخ قرار گرفته و متعلق به قرن 17 می باشد و همچنین این حمام دارای فضای بسیار بزرگ و وسیع با 26 اتاق می باشد که در زمستان ها گرم و در تابستان ها خنک است . 


مقبره کاخ شیروان شاه 
در سال 839 میلادی پادشاه وقت دستور داد تا مقبره ای برای مادر و پدر خود بسازند ، این مقبره به شکل مستطیلی ساخته شده که روی آن یک شکل شش گوش قرار دارد که با ستاره های مختلف تزئین شده است . 

 

معماری کاخ شیروان شاه آذربایجان

کتیبه سنگ و گچ بری های کاخ شیروان شاه 
یکی دیگر از جاذبه های جالب کاخ شیروان شاه برای گردشگران کتیبه سنگ قلعه بائیل است که متعلق به قرن 13 میلادی می باشد و همچنین این کتیبه در قرن مذکور در جزیره نزدیک به دریای خزر ساخته شده است . 

 

مسجد کاخ شیروان شاه 
مسجد کاخ شیروان شاه آذربایجان با 3 ورودی مجزا برای شاه ، ورودی خانم ها و ورودی کارکنان کاخ ساخته شده است که گردشگران می توانند در بخش جنوبی این مسجد زیبا مقبره سید یحیی که محقق پادشاه بود را مشاهده کنند . 

 

معماری کاخ شیروان شاه آذربایجان


راه های دسترسی به کاخ شیروان شاه آذربایجان 


به دلیل این که این کاخ زیبا در درون شهر باکو است شما می توانید برای دسترسی و بازدید آن از وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی ، مترو و اتوبوس استفاده نمایید و همچنین لازم به ذکر است که مترو و اتوبوس درون شهری کشور آذربایجان به دلیل پیشرفته بودن و برخورداری از تمام امکانات می تواند برای گردشگران خود سفر درون شهری بسیار راحتی را فراهم کند و در ضمن هزینه هر بار جابجایی با وسایلی چون مترو و اتوبوس نیم منات می باشد که تنها از طریق کارت های بلیط اعتباری قابل پرداخت خواهند بود . 

 

راه های دسترسی به کاخ شیروان شاه آذربایجان

 

 

تور های توصیه شده توسط مسیر سبز برای این مقاله

تور آذربایجان