سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرهنگ و آداب و رسوم مردم گرجستان

 

فرهنگ و آداب و رسوم مردم گرجستان

 

گرجستان کشوری است کوهستانی و سرسبز که در میان قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است ، کشور گرجستان به دلیل قدمت تاریخی و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود محل تلاقی فرهنگ زیبا شرقی با فرهنگ مدرن اروپایی است پس باید گفت وجود این دو فرهنگ در کشور گرجستان موجب مضاعف و دو چندان شدن زیبایی آن شده است وهمچنین به همین دلیل می توان فرهنگ گرجستان را جز یکی از با شکوه ترین و غنی ترین فرهنگ های موجود در دنیا دانست . 


یکی از دلایل و ویژگی های که توانسته کشور گرجستان را به یکی از مکان های گردشگری مورد علاقه توریستان و بازدید کنندگان قراردهد تنوع فرهنگ و آداب و رسوم این کشور است که نشات گرفته از تنوع قومی و نژادی است در واقع می توان گفت مردم مهمان نواز و خون گرم گرجستان در جامعه ای چند قومی و نژادی زندگی می کنند . 


با مسیر سبز همراه باشید تا شما گردشگران تور گرجستان را با فرهنگ و رسوم مختلف و زیبا مردم این کشور آشنا سازیم . 

 

فرهنگ گرجستان جز غنی ترین فرهنگ های موجود در دنیا است

آشنایی با فرهنگ مردم گرجستان

گرجستان از اقوام و نژادهای متفاوتی از قبیل گرجی ، روسی ، اوستیایی ، آذری و آبخازی تشکیل شده است که قوم گرجی در این کشور دارای بزرگترین قومیت است که با یکی از زبان ها اصیل قفقازی یعنی گرجی صحبت می کنند . 
کشور زیبا و شگفت انگیز گرجستان به دلیل قدمت تاریخی خود یکی از نخستین کشورهایی است که دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی  پذیرفته است و به جهت همین امر مسیحت و کلیسا از جایگاه و ارزش بالایی برخوردار است . 


این کشورغنی به عنوان یکی از قدیمی ترین فرهنگ ها در جهان دارای رقص فولکلوریک یا همان رقص زیبای گرجی است ، این رقص زیبا و فوق العاده همانند زبان مردم گرجستان تحت تاثیر منطقه کهن قفقاز است در واقع این رقص زیبا جز یکی از رقص های سنتی و کهن منطقه قفقاز است که از گذشتگان به نسل های امروزی منتقل شده است و همچنین گفتنی است که انتقال رقص گرجی در طی این سال ها موجب گسترش این رقص شده است . 


گردشگران در رقص گرجی می توانند تنوع و تفاوت هر منطقه در شیوه رقص را مشاهده کنند در واقع یکی از ویژگی های اصلی رقص گرجی نیز همین تفاوت شیوه رقص است این تفاوت نشات گرفته از شیوه های مختلف زندگی افراد در هر منطقه می باشد و همچنین از انواع رقص گرجی می توان به خووسورولی ، متیورولی ، آچارولی و ... اشاره کرد ، نکته جالب توجه در رقص گرجی پوشش ها و لباس های افراد است که با توجه به نوع رقص تغییر می کند مثلا لباس رقص خووسورولی با لباس رقص آچارولی متفاوت است که این امر به دلیل تنوع زندگی هر منطقه است . 

 

آشنایی با فرهنگ مردم گرجستان


آداب و رسوم مردم گرجستان

در کشور تاریخی گرجستان مردم احترام و ارزش بالایی برای افراد مسن و سالمند خود قائل هستند در واقع می توان گفت مردم گرجستان در زندگی روزمره خود از یکسری اصول و سلسله مراتب پیروی می کنند . 


در گرجستان افراد مسن از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردارند و در راس همه امور قرار دارند  به طوری که در زمان معرفی بر اساس سن و قدرت رفتار می کنند یعنی ابتدا افراد مسن تر و بعد دیگران را معرفی می کنند و یا مسئولیت تصمیم گیری در مورد مساتل مالی به عهده افراد مسن خانواده است و مابقی افراد باید از آن ها پیروی کنند و به همین سبب جامعه گرجستان نیز انتظار دارد افراد و گردشگران نیزاز این موارد پیروی کنند . 


کشور گرجستان دارا ی آداب و رسوم متعددی است به طور مثال اگر قصد دارید به یک گرجی هدیه بدهید نیاز نیست این هدیه زیاد گران قیمت باشد حتی می توانید از گل و یا شکلات برای این امر استفاده کنید اما توجه داشته باشید که تعداد گل ها برای گرجی ها مهم است مثلا گرجی ها در مراسم تدفین از اعداد زوج استفاده می کنند . 

 

آداب و رسوم در گرجستان


فرهنگ غذایی مردم گرجستان

به دلیل قرار گرفتن کشور گرجستان در منطقه قفقاز ، سواحل دریای سیاه و آسیا بسیار طبیعی است که فرهنگ و عادات غذایی مردم گرجستان به فرهنگ مردم جنوب قفقاز و سواحل دریای سیاه و آسیا شبیه باشد در واقع می توان در گرجستان شاهد تنوع غذایی بالایی بود که فقط مختص همان ناحیه و منطقه است ، به بیان دیگر هر کدام از شهر های گرجستان دارای سنت های غذایی متفاوتی هستند به طور مثال مردم ناحیه غرب بیشتر از شیرینی جات و کلوچه استفاده می کنند در صورتی که اغلب مردم شرق از آرد ونان استفاده می کنند . 


کشور گرجستان برای گردشگران خود این امکان را فراهم می کند تا با برخورداری از هر سلیقه غذایی  با انواع خوراکی ها و فرهنگ های غذایی آشنا شوند و از طعم و مزه غذاهای متفاوت طبخ شده با بهترین و تازه ترین موارد اولیه ، همراه با احترام افراد بومی و آشپزان نهایت لذت را ببرند و لازم به ذکر است که به دلیل علاقه گرجی ها به گوشت در بیشتر غذاهای سنتی گرجستان از گوشت ، سبزیجات ، مرغ و ماهی تازه استفاده می شود ضمنا مردم گرجستان در طبخ گوشت و ماهی به بهترین روش شهرت دارند آنان در طبخ غذاها ی خود از چاشنی ها و ادویه های گوناگون بسیار استفاده می کنند . 


غذا در گرجستان به عنوان یکی از نشانه های فرهنگ ملی است که با سنت ها و مراسم گوناگون همراه می باشد و از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است و به همین دلیل اغلب مردم گرجستان در خوردن غذا به هیچ عنوان عجول نبوده ونیستند و با آرامش کامل به خوردن غذا مشغول می شوند و از این فرصت برای کنار هم بودن و شادی استفاده می کنند . 


همچنین یکی از سنت های رایج و جالب مردم گرجستان در هنگام غذا این است که آن ها به هیچ عنوان آرنج خود را روی میز قرار نمی دهند این حرکت را نشانه بی احترامی می دانند و اصولا هر میز غذاخوری باید دارای یک تامادا ( رهبر ) باشد ، تامادا یا رهبر میز اجازه صرف غذا و نوشیدنی ها را می دهد و همچنین یکی دیگر از سنت های رایج در بین مردم گرجستان استفاده از بشقاب سفالی و یا مسی برای صرف غذا است . 

 

فرهنگ غذایی مردم گرجستان

در آخر مسیر سبز برای شما گردشگران تور گرجستان سفری شاد و لذت بخش را آرزومند است . 

تور های توصیه شده توسط مسیر سبز برای این مقاله

تور گرجستان

تور تفلیس